Ajankohtaista

Kolulla on asiaa: Työnhakija - Jarruta ja mieti, millaisen työpaikan oikeasti haluat

Torstai 13.12.2018 - Marjut Kolu

Tyonhakija-millaisen-tyon-oikeasti-haluat-nordic-progress-kolulla-on-asiaa.jpg

Turvattomuuden tunne on asia, joka usein sysää työnhakijan hakemaan joka ikistä hakukoneen ilmoittamaa avointa työpaikkaa. Se on tietysti luonnollinen reaktio, jos työtä ei ole. Harvalla on kuitenkin työttömänäkään edessään sellainen taloudellinen tilanne, että ruoka loppuu jääkaapista ja kauppareissuun ei ole varaa. Työtä ei kannatakaan hakea vain hakemisen vuoksi tai siksi, että tuntee olonsa turvattomaksi.

Jos siis oma tilanteesi ei ole pakottava, kannattaa työnhaku nähdä mahdollisuutena. Nyt sinulla on aikaa miettiä, mikä sinua oikeasti kiinnostaa tai missä olet oikeasti hyvä. Voit myös kehittää osaamistasi ennen työnhakua tai sen ohessa. Vai olisiko nyt hyvä aika vaihtaa alaa kokonaan?

Malta siis painaa jarrua kaasun sijasta. Pysähdy hetkeksi ja mieti. Mitä sinä seuraavaksi haluat?

Tässä muutama vinkki siihen, miksi työnhakuakin kannattaa tehdä valikoivasti ja miten siihen kannattaa panostaa ennen hakemusten ampumista umpimähkään ilmoille.

Älä tuhlaa kummankaan aikaa

Rekrytointiprosessissa on aina vähintään kaksi osapuolta ja paniikinomainen työnhaku vie aikaa kaikilta. Yhä uusien hakemusten tekeminen on uuvuttavaa ja vie sinulta voimia (ethän tietenkään tee niitä copy-paste-menetelmällä, joten hakemuksen tekemiseen kuluu aikaa!).

Jos hakemasi työpaikka ei alun alkaenkaan ole sinusta kiinnostava tai sinulle muuten sopiva, tuhlaat sekä omaasi että samalla rekrytoijan aikaa. Rekrytoija kun katsoo hakemuksesi kuitenkin aina läpi. Mitä jos työnantajapuoli kiinnostuukin sinusta, kutsuu haastatteluun ja huomaa siinä vaiheessa, että eihän sinua oikeasti edes kiinnosta? Ja vielä pahempi - entä jos päädyt tekemään työtä, joka ei anna sinulle minkäänlaista tyydytystä?

Mitä sinä oikeasti haluat tehdä?

Jos tiedät mitä itse haluat, on uuden työpaikan etsiminen helpompaa. Satsaa vain siihen, mikä on oma intohimosi tai mitä osaat.

Voit esimerkiksi kirjoittaa itsellesi paperille ne asiat, joista olet kiinnostunut. Samalla selkiytät omia ajatuksiasi. Listaa vaikka ylös sinulle sopivat työnimikkeet ja kiinnostavat yritykset. Kun lähtökohdat ovat selvillä, on työnhaku helpompi kohdentaa juuri oikeanlaisiin paikkoihin.

Voit myös listata paperille ne asiat, joissa olet oikeasti hyvä. Mieti, mitkä ovat vahvuutesi, millainen työ sinua inspiroi ja mitkä työtehtävät ovat kiinnostavia. Mieti samalla, mikä sinua ei kiinnosta. Kannattaako hakea paikkaa, joissa moni näistä ei-toivotuista työtehtävistä on listattu?

Määrittele tavoitteet

Onko työn pakko olla jatkuva vai voisiko määräaikainen pätkä sopia sinulle, jos kaikki muu työpaikkailmoituksessa natsaa? Arvostatko enemmän joustavia työaikoja, etätyömahdollisuutta vai virka-aikoja? Onko sinulle tärkeää edetä urallasi vai arvostatko enemmän työn jatkuvuutta? Listaa ylös ne asiat, jotka ovat sinulle tärkeitä.

Kehitä itseäsi

Näe mahdollinen työttömyys myös mahdollisuutena. Nyt sinulla on aikaa kehittää itseäsi ja opiskella niitä asioita, joita olet aina halunnut. Monet ovatkin löytäneet itselleen aivan uuden urapolun tai motivaation nykyistä ammattiaan kohtaan hiomalla taitojaan työttömyyden aikana. Itsensä kehittäminen on aina askel parempaan suuntaan.

Lopuksi – kuuntele sydäntäsi ja usko itseesi! Jos säntäilet paniikissa sinne tänne, ei työnhausta tule mitään. Sinä itse tiedät parhaiten, mitä haluat ja osaat.

Marjut_Kolu_Nordic_Progress.png

Tekstin kirjoittaja Marjut Kolu toimii Nordic Progressilla johtavana konsulttina. Marjut on urallaan ehtinyt tekemään yli 300 rekrytointia ja on aina valmis auttamaan ihmisiä työnhaussa. Mikäli kaipaat esimerkiksi vinkkejä työnhakuun, ota rohkeasti yhteyttä Marjutiin!

MARJUT KOLU
Johtava konsultti 

Mobile: +358 40 720 2549
marjut.kolu@nordicprogress.fi

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: työnhaku, motivaatio, kutsumus, työnhakuvalmennus, työelämä, ura

Oletko jo kohdannut oman käyttäytymisesi mustan pisteen?

Tiistai 20.11.2018 - Kristiina Aaltonen

Nordic-Progress-konsultin-kynasta-kristiina-aaltonen-kayttaytymisen-mustat-pisteet.jpg

Haemme usein asiakastoimeksiannoissa sitä ”hyvää tyyppiä”. Mistä tämä hyvä tyyppi on sitten tehty?

Olen törmännyt rekrytointikonsulttina ilmiöön, jossa loistava asiantuntija ei tule valituksi, koska hän on ”vähän liian kulmikas tähän meidän porukkaan.”  Kulmikas, se on mielestäni synonyymi sanalle; epäsopiva, urpo, jyräävä, negatiivinen, myrkyttäjä, kukkopoika, epäselvä. Kuka haluaa olla kulmikas, jos voi olla joustava kuin muovailuvaha, joka sopii yhteisöön kuin yhteisöön.

Mustan vyön työyhteisömestari on tehty seuraavista:
  • hän keskittyy perustehtävään
  • kuuntelee ja on läsnä
  • ajattelee myönteisesti
  • toimii yhteistyössä
  • arvostaa esimiestään ja työkavereitaan, tukee ja auttaa heitä
  • on luotettava, avoin ja rehellinen
  • huolehtii omasta hyvinvoinnistaan
  • tunnistaa vahvuutensa ja kehittymistarpeensa
  • on aloitteellinen, avoin uudelle ja kehittämään työtään
  • antaa palautetta ja ottaa sitä vastaan
  • viestii selkeästi
  • hänellä on näkökulman vaihtamisen taito
  • luo hyvää energiaa ja fiilistä
 = ASENNE


Ennen kaikkea hän näkee tulevaisuutensa positiivisena. Se antaa ihmisille jotakin tavoiteltavaa, vahvistaa optimismia ja auttaa asettamaan tavoitteita. Positiivisen tulevaisuusvision avulla voimme nähdä menneisyyden resurssina, tunnistaa ja antaa arvoa edistykselle, joka on jo tapahtunut, nähdä toiset ihmiset liittolaisina eikä vastustajina ja nähdä ongelmat koettelemuksina, jotka voivat auttaa meitä saavuttamaan tavoitteemme.

Meillä jokaisella on ”musta piste” käyttäytymisessämme, mutta henkisesti kypsä ihminen on valmis myös kuulemaan sen. Ensin tarvitsee olla asenne kohdillaan, että on valmis kuulemaan kehityskohteensa. Me käytämme työssämme TalentQ-työpersoonallisuustestiä sekä PEILI:ä. PEILI mittaa sosiaalista käyttäytymistä ja siinä arvion antaa henkilö itse, sekä viisi muuta. Joka kerta kuulen hämmästyneet lausahdukset, että miten nuo näkevät minut tällaisena.

Käyttämämme arviointimenetelmät antavat syvällisen ymmärryksen ihmisten tärkeimmistä kyvyistä, käyttäytymisestä ja potentiaalista. Arviointimenetelmät toimivat ikkunana tutkia itseään ja käyttäytymistään. Usein ulkopuolinen toimija onkin juuri se taho, jota voidaan kuunnella neutraalisti oman käyttäytymisen osalta ilman varsinaisen työyhteisön jäseniin liittyviä tulkintoja.

Laitetaan joka tapauksessa jo heti huomenna plussamerkkiset linssit nenälle. Tee työtä ja rakasta, totesi jo Tove Janssonkin aikoinaan.

- Kristiina
Kristiina_Aaltonen_Nordic_Progress.png

Tekstin kirjoittaja Kristiina Aaltonen toimii Nordic Progressilla mm. johtavana konsulttina, valmentajana, Leadership Coachina sekä työnohjaajana. Mikäli kaipaat vaikkapa buustausta työssä jaksamiseen, ota rohkeasti yhteyttä Krisseen!

KRISTIINA AALTONEN
johtava konsultti, valmentaja, 
Leadership Coach, työnohjaaja
Tel. +358 20 769 8887
Mobile: +358 50 381 8953

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: työyhteisö, arviointi, työpersoonallisuus, testi, työyhteisövalmennus, työelämä, coaching

17.10.2018

Keskiviikko 17.10.2018 - Kristiina Aaltonen

Konsultin kynästä: Piru paru poru, rakki riidaksi muuttuu — asiaa työyhteisösovittelusta

 give-white-flower-min.jpg

Se on ihan höpö, se on ihan löpö, joka leikistä suuttuu, liru laru loru, piru paru poru, rakki riidaksi muuttuu — riimitellään lastenlorussa.

Eivät ole niin kaukaa haettu lasten riidat aikuisten riidoista. Sama kaava. Ensin ollaan kavereita, sitten tapahtuu yhtäkkiä jotain, joku ottaa niin sanotusti herneen nenään ­­ja soppa alkaa valmistumaan. Lisämausteensa tuo kiire, väsymys ja mahdollisesti joku toinen vastoinkäyminen.

Kaikki alkaa kysymyksellä ”Mikä tässä on todellinen ongelma?” ja ”Kuka omistaa tämän ongelman?”.

Joku vanha viisas sanoi, että puolet maailman huolista johtuu siitä, että ihmiset yrittävät tehdä ratkaisuja, ennen kuin heillä on riittävästi tietoa siitä, mihin ongelmaan se perustuu. Aletaan siis ratkaisemaan liian nopeasti jotain, joka ei edes ole se ydinongelma. Mieti esimerkiksi viimeisintä keskusteluasi kotona, jossa ehkäpä desibelitkin kohosivat. Mikä siinä oli oikeasti ongelma, ja kenen ongelma se oli?
 

”Tärkein tehtävämme ei ole nähdä, mitä on hämäränä etäällä,
vaan tehdä se, mikä on selvästi käsillä”
—   Thomas Carlyle

Konfliktien ratkaisemisessa oppiminen on tärkeää
 

Työyhteisön sovittelu koetaan kompleksisena asiana, sillä siinä ei päästä tarkalleen käsiksi siihen, mistä on oikeastaan kysymys. Se ei ole kuin koodinpätkä, joka fiksataan kuntoon. Riitaan tai konfliktiin on saatettu ajautua pitkän ajan kuluessa. Lopulta tilanne äityy mahdottomaksi. Yhteistyö ei enää suju.

Kirjoitan tästä siksi, että toivoisin työyhteisöjä kokemaan tämän oppimisena, eikä niin, että yritetään keksiä pikaratkaisuja, kuten irtisanomisia tai roolinvaihtamisia tai vastaavia. Kun yhteinen oppiminen käydään läpi, ollaan mahdottoman paljon viisaampia käsittelemään myös tulevia vastoinkäymisiä.

Tärkeää on, että ei etsitä syyllisiä vaan yritetään löytää ratkaisuja. Syyllisten etsiminen suuntaa katseen peruutuspeiliin ja tuo negatiivisia ajatuksia, jotka eivät vie yhteistä asiaa yhtään eteenpäin. Keskustelusta ei opita eikä se johda mihinkään, koska kukaan ei tunne, että voisi oppia mitään toiminnastaan. Kaikki aika ja energia menee omaan puolustautumiseen. Riidan syy ei ole koskaan vain toisessa osapuolessa.

Sovittelun tekee haastavaksi se, että kyse ei ole vain yksinkertaisista asioista, vaan tulkinnoista ja eri näkemyksistä eikä siihen ole suoraviivaista oikeaa vastausta, vaikka kuinka haluaisimme.

Käytän sovitteluissa toiminnallisia menetelmiä. Se tarkoittaa, että tehdään näkyväksi mikä tilanne on tässä ja nyt. Se tarkoittaa myös, että pääsemme käsittelemään tunteita pelkän järjen lisäksi.

Esimerkiksi sanon ryhmälle, että kuvitellaan että tässä on jana skaalalla 0-10. Kuinka turhautunut olet tällä hetkellä tähän tilanteeseen? 0 on sama kuin ei ollenkaan turhautunut, 10 on sama kuin erittäin turhautunut. Asetu sille kohtaa janaa kuin mitä tunnet juuri nyt. Seuraava kysymykseni on tyypillisesti ”Mitä pitäisi tapahtua, että numerosi olisi yhtä isompi?”. Siis pieni askel.

Ihminen osoittaa asiat hyvin eri lailla toiminnallisesti kuin mitä kysymällä, eli järjellä.
Kun ryhmä näkee nykytilansa realistisena, sen on mahdollista alkaa näkemään myös eri vaihtoehtoja ulospääsyyn.
 

Miten työyhteisösovittelu toimii?

 
Tyypillisesti aloitteen tekee esimies, hr, luottamusmies tai ristiriitatilanteen osapuoli. Tämän jälkeen organisaatio tekee päätöksen sovittelijan käytöstä. Suositeltavaa on, että sovittelija pääsee informoimaan työyhteisöä menetelmästä, ettei synny huhuja ”noiden ongelmista / syyllisestä.”

Tämän jälkeen sovittelija tapaa yksilötapaamisissa (n. tunti) konfliktin osapuolet. Kaikki keskustelut ovat luottamuksellisia. Tämän jälkeen kokoonnutaan yhdessä mielellään yhdeksi päiväksi. Yhteistapaamisessa kuullaan jokaisen osapuolen näkemyksiä, tunteita ja tarpeita, piirretään historiaa, puhutaan tulevaisuudesta eli toiminnallisesti näkyvien, mielenkiintoisten menetelmien avulla.

Lopulta kirjataan ylös mistä meidän on hyvä sopia ja parhaassa tapauksessa saadaan osallistujien allekirjoitukset. Jonkun ajan kuluttua pidetään seurantatilaisuus ja sen jälkeen vielä yksi seuranta.

 
Työyhteisön konflikti on mahtava tilaisuus oppia yhdessä ja se tulisi nähdä mahdollisuutena. Sovittelu tehdään toiminnallisesti, jolloin päästään kiinni tunnepuolen tärkeisiin osa-alueisiin. Sovittelu on selkeä prosessi, jossa on aina voittajia. Siksi se työnäkin on niin antoisaa.

Mielestäni esimiehiä tulisi valmentaa enemmän konfliktien käsittelyyn toiminnallisin menetelmin. Toisinaan ulkopuolinen sovittelija on paras vaihtoehto, mutta joskus esimies voi jo ehkäistä isomman konfliktin puhkeamisen puuttumalla siihen ajoissa.

 
“Mahdottoman ja mahdollisen ero on siinä, että mahdoton tarvitsee ratketakseen pitemmän ajan”
— Winston Churchill

 
Sovitteluterveisin
Krisse
Kristiina_Aaltonen_Nordic_Progress.png

 

Tekstin kirjoittaja Kristiina Aaltonen toimii Nordic Progressilla mm. johtavana konsulttina, valmentajana, Leadership Coachina sekä työnohjaajana. Mikäli kaipaat vaikkapa buustausta työssä jaksamiseen, ota rohkeasti yhteyttä Krisseen!

KRISTIINA AALTONEN
johtava konsultti, valmentaja, 
Leadership Coach, työnohjaaja
Tel. +358 20 769 8887
Mobile: +358 50 381 8953

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: työyhteisösovittelu, sovittelu, työyhteisö, työelämä, jaksaminen, coaching, valmennus

27.9.2018

Torstai 27.9.2018 - Kristiina Aaltonen

MIKÄ MINUSTA TULEE ISONA – MIKÄ ON KUTSUMUKSENI?

 Nordic-Progress-Konsultin-kynasta-mika-minusta-tulee-isona.jpg

Väitetään, että meistä jokaisella on kutsumus. Onnekkaimpia ovat ne, jotka löytävät sen itsestään ja joiden perhe tai läheiset kannustavat pitämään kiinni siitä. Kannattaa lukea erilaisten alojen menestyjien elämänkertoja, sillä huomaat, että suurin osa näistä merkkihenkilöistä on joutunut kamppailemaan kutsumuksensa eteen. Jotkut ovat onnekkaita, kuten Steve Jobs, jonka perhe tuki kutsumusta, vaikkei yhteiskunta ollut vielä valmis tähän.
 
Jos et vielä tiedä mitä haluat tehdä, jatka etsimistä. Kun se alkaa selkiytymään, tulet tarvitsemaan paljon sisua. Sen tulee olla sinun oivalluksesi, ei äidin tai poikaystävän. Kaikki alkaa asenteestasi. Kaikki tähän mennessä kokemasi on hyödyksi matkalla kohti seuraavaa. Vaikka tuntuu, ettei se kesätyö kaupan kassana ole ollut systemaattinen kokemus kohti aivokirurgiaa, on se opettanut valtavasti asiakaspalvelua.
 
Kaikki vastoinkäymisesi ovat olleet tärkeitä polullasi. Optimisti on proaktiivinen ja keskittyy tulevaan. Kuten Stephen Covey toteaa, käytöksemme on viime kädessä seurausta päätöksistämme, ei olosuhteistamme.  Optimisti keskittyy ratkaisuihin ja muuttuu haasteiden mukaan. Pessimisti on reaktiivinen eli elämääsi määräävät ulkoa tulevat viestit. Lenkille lähdetään siksi kun vaimo käski.
 
Mistä olet itse aina nauttinut? Missä vanhempasi, sisaruksesi tai ystäväsi ovat sanoneet, että olet erityisen hyvä? Yksi asiakkaani oli tietotekniikan myyjä, huippu sellainen. Mutta hän ei viihtynyt työssään. Hän rakasti sisustamista. Polku vei tietotekniikkamaailmasta tapahtuman järjestäjäyritykseen, josta tuli yt:ssä lähtö. Hän masentui, mutta hetken kuluttua tuli vastaan sisustussuunnitelijan kurssin ilmoitus ja koska taantuma-aikana ei ollut muutakaan tarjolla, lady suoritti sen. Sana kiiri, että hän etsii töitä ja oli aivan innoissaan, jolloin aukesi paikka erään yrityksen tilasuunnittelijana ja toteuttajana. Nykyään tämä energinen lady omistaa sisustusliikkeen ja tarjoaa palvelujaan myös yrityksille toimitilasuunnittelijana.
 
Mieti missä haluaisit olla viiden vuoden kuluttua, jos voisit itse päättää. Visiostasi tulee tulla sinulle innostava, hyvä olo. Voit vaikka kirjoittaa itsellesi kirjeen, jossa kerrot miten olet päätynyt tähän tilanteeseen. Minkälaista arkesi olisi, kun olisit pääasiassa flow-tilassa. Mieti, minkälaisessa elämässä luonteenvahvuutesi olisivat avainasemassa.
 
Pyydän asiakkaitani keräämään vihkoon tai muovitaskuun asioita, joista innostuvat. Impulssi voi tulla esim. lehdestä, netistä, elokuvasta, keskustelusta pikkujouluissa tai kylässä, kirjasta yms. Kirjaa ideat ylös, vaikka ne tuntuisivat irrationaalisilta ansaintalogiikkaan nähden. Voi olla, että galaksien välisten alusten mekaanikko ei ole vielä ajankohtainen, mutta jonkun muun aluksen on.
 
Itse vaihdoin 20-vuotisen it-alan urani spontaanisti. Olin jo hiukan turhautunut, kun en tiennyt miten kehittyä. Tein vuonna 2017 MBA lopputyöni aiheesta Hyvät alaistaidot it-alan kilpailutekijänä. Teoriaa opiskellessani törmäsin coachingiin. Innostuin valtavasti siitä, että voisin auttaa muita työelämässä. Etsin ja löysin kurssin, jossa voisi opiskella ja sertifioitua business coachiksi. Aihe kiinnosti niin paljon, että opiskelin seuraavat kymmenen vuotta coachingia, työnohjausta, toiminnallisia menetelmiä ja psykodraamaa. Sekä lukemattoman määrän suomalaista ja englanninkielistä kirjallisuutta. Alkuvuosina rahaa ei tullut paljoakaan, mutta se opetti harkitsemaan ostoksia ja arvostamaan edelleenkin jokaista tilausta.
 
No niin, kun viiden vuoden kuva alkaa selkenemään, jaa se kolmelle vuodelle ja sitten vielä vuodelle. Ja vuosi vielä kuukausiksi. Mitä tulee tehdä, jotta olet viiden vuoden kuluttua siellä missä haluat olla?  Määrittele lopuksi ensimmäinen konkreettinen askel kohti määränpäätäsi. Näin olet jo matkalla oikeaan suuntaan.

Lopulta tulevaisuuden avaimet ovat omissa käsissäsi. Henry Ford totesi aikanaan: ”Jos uskot, että pystyt, tai uskot että et pysty, olet todennäköisesti oikeassa.”

-Krisse

Kristiina_Aaltonen_Nordic_Progress.png

Tekstin kirjoittaja Kristiina Aaltonen toimii Nordic Progressilla mm. johtavana konsulttina, valmentajana, Leadership Coachina sekä työnohjaajana. Mikäli kaipaat vaikkapa buustausta työssä jaksamiseen, ota rohkeasti yhteyttä Krisseen!

KRISTIINA AALTONEN
johtava konsultti, valmentaja, 
Leadership Coach, työnohjaaja

Tel. +358 20 769 8887
Mobile: +358 50 381 8953

kristiina.aaltonen@nordicprogress.fi

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: urakehitys, työ, työelämä, coaching, valmennus,

31.8.2018

Perjantai 31.8.2018 - Kristiina Aaltonen

KONSULTIN KYNÄSTÄ: STRATEGIA TOTEUTUU VASTA KOKEMUKSESSA

 

Nordic-progress-blogi-strategia.jfif

Strategia on mielestäni polku nykytilasta visioon, eli miten sinne mennään. Muuttuneessa toimintaympäristössämme onnistuminen vaatii yhä useammin jokaisen itsenäistä ajattelua sekä vastuun ottamista ja vastuun täydellistä kantamista. Johtajan vinkkelistä se tarkoittaa luottamista ja vastuun antamista. Merkityksellistä on, että työntekijä todella kokee vastuun, että häneen luotetaan.

Teen työkseni coachingia, valmennuksia ja rekrytointia. Valitettavan usein strategia ei jalkaudu suorittajaportaalle. Eli mitähän nuo hienot sanat tarkoittavat mulle, kun mä tulen aamulla duuniin.

Strategiatyöskentelyssä haastavinta on kommunikointi, roolien epäselvyys ja että oletetaan liikaa. Parhaiten saadaan tilanne näkyviin piirtämällä yhteinen näkymä. Ensin pitää ymmärtää missä olemme nyt. Joku viisas professori sanoi, että puolet ongelmanratkaisusta menee pieleen, koska ei analysoida tarpeeksi, mikä on ongelma. Ei siis määritellä tarpeeksi mikä on ongelman nimi, vaan lähdetään liian nopeasti ratkaisemaan asiaa.

No niin, otetaan Bauhausin voimapaperia, johon piirretään yhteinen menneisyys; organisaation muutokset, asiakkuudet, pomot, firmojen ostot yms. Tutkitaan mitä me voisimme oppia menneisyydestä. Sitten piirretään viiva, jossa on nykypäivä. Kysymys; mitä hyvää tässä on nyt suhteessa menneisyyteen?
Sen jälkeen tehdään näkyväksi tulevaisuus; mitä me odotamme toimintaympäristöltämme, mitä asiakkuuksia, millä osaamisella, teknologialla yms. Paperi tulee täyteen kuvia ja kirjoitusta. Yleensä ryhmä innostuu piirtämään paljonkin. Yleensä numerotavoitteet tulevat ylhäältä pyytämättä. Ryhmän tulisi miettiä miten ne tehdään.

Vasta sen jälkeen aletaan kirjaamaan miten sinne päästään. Esim. konkreettiset toimenpiteet etsiä uusia asiakkaita, kehittää osaamista, tehdä yrityskauppa, tuotteistaa uusi tuote, lisätä työhyvinvointia, luottamusta yms. Kun yhteinen totuus ja tarina piirretään paperille, se on selkeä ja ymmärrettävissä oleva. Se näyttää myös, mitä tämä tarkoittaa kunkin omissa tavoitteissa.

Tunteet strategian toiminnallistamisessa

Tunteilla on strategian toiminnallistamisessa valtava merkitys. Järkeen vetoaminen antaa syyn ja suunnan, mutta vasta innostus tuo motivaatiota ja synnyttää oma-aloitteista toimintaa.

Sama, kun jos olet varannut matkan Riikaan puolisosi kanssa. Olette kartoittaneet missä ollaan nyt suhteessa aikaan (onko lomaa), rahaan (mikä on budjetti), sidosryhmiin (kuka hoitaa koiraa, tai asiakkaita poissa ollessasi). Sitten tehdään visio; kolme päivää Riiassa. Mutta vasta, kun olen Helsinki-Vantaan lentoasemalla jonottamassa lentokoneeseen, strategia toteutuu siinä kokemuksessa. Eli miten sinne Riikaan päästään. Tyypillisesti matkan strategian suunnittelu on jo hauskaa ja innostavaa.

Johtaminen on palveluammatti, jossa tärkeimpänä ominaisuutena on hyvä kommunikointi ja vuorovaikutus. Seuraan vierestä montaa hyvää johtajaa. He ovat kroonisesti kiinnostuneita ihmisten hyvinvoinnista ja työstä. He kysyvät jatkuvasti: ”Mitä kuuluu?”, ”Miten sä voit?”, ”Voinko olla avuksi?”, ”Onko sulla jotain esteitä?”. He ovat siis kanssamatkustajia. He ovat läsnä, siis oikeasti läsnä tilanteessa. He muuttavat rooliaan tilanteen mukaan, eli kun johtajuus pitää sitten ottaa, se otetaan. Hei ovat rehellisiä, toisinaan tiukkoja mutta oikeudenmukaisia. Eräs johtajatar pitää itsensä kanssa perjantai-iltapäivisin palaverin ja vastaa kolmeen kysymykseen; 1. Mitä erehdyksiä tein tällä viikolla? 2. Missä kohden olen menetellyt oikein ja missä kohden olisin voinut menetellä paremmin? 3. Mitä voin oppia kokemuksistani?

 
Strategia toteutuu myös asiakkaan kokemuksessa. Vasta kokemus ja aika näyttää, ollaanko kumppanisuhteessa vai pikasuhteessa vain käymässä. Tärkeintä olisi nyt olla asiakkaan iholla kysymässä ja kuulemassa asiakkaan nykyiset ja ennen kaikkea tulevat tarpeet ja näkemykset.

Kokemuksia ja elämyksiä järjestelemään, innostusta ja iloa työntekoon ja syksyyn.

Krisse

 

Kristiina_Aaltonen_Nordic_Progress.png

Tekstin kirjoittaja Kristiina Aaltonen toimii Nordic Progressilla mm. johtavana konsulttina, valmentajana, Leadership Coachina sekä työnohjaajana. Mikäli kaipaat vaikkapa buustausta työssä jaksamiseen, ota rohkeasti yhteyttä Krisseen!

KRISTIINA AALTONEN
johtava konsultti, valmentaja, 
Leadership Coach, työnohjaaja

Tel. +358 20 769 8887
Mobile: +358 50 381 8953

kristiina.aaltonen@nordicprogress.fi

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: strategia, työelämä, yritys, johtajuus, uravalmennus, työ

Business Personal Trainer kohentaa työkuntosi

Torstai 27.4.2017 - Nordic Progress Oy

happy-office-dog.jpeg

Tuntuuko sinusta usein siltä, ettei ole riittävästi aikaa? Kaikkea tehtävää ei saa mitenkään tehtyä. Tavoitteesi muuttuvat usein ja maali liikkuu jatkuvasti.
Sellainen työviikko varmasti kiinnostaisi, jossa heräät joka aamu innostuneena, hoidat työsi tehokkaammin kuin koskaan aikaisemmin ja pääset kotiin ajoissa sekä energiaa puhkuen. Kun tulet työpaikallesi energisenä ja tehokkaana, pystyt myös innostamaan alaisiasi ja saamaan heistä enemmän irti.
Innostuneet ihmiset ovat yli 35% tuottavampia, yli 160% innovatiivisempia ja yli 60% vähemmän poissa töistä sairauden takia.

Henkilökohtainen työelämävalmentaja

Business Personal Trainer on työelämäsi henkilökohtainen valmentaja. Executive Coaching -ohjelmassamme eli henkilökohtaisessa esimiesvalmennuksessa opit luomaan energisoivan ja tehokkaan työviikon, joka toistuu viikosta toiseen.
Matkaa kohti työelämän huippukuntoa tukee systemaattinen ohjelma, jossa valmentaja valvoo sitä, että tavoitteet todella toteutuvat. Valmentaja on mukana prosessissa tukena ja kannustaa sekä rohkaisee valmennettavaa ylittämään itsensä. Saavuta toivomasi business shape henkilökohtaisen Business PT:n avulla!

Näkyviä tuloksia tehokkuuteen

Ohjelmassa opitaan tutkimaan omia ajatuksia, tekoja ja tavoitteita. Valmennettava oppii pysähtymään ja tekemään parempia arjen valintoja sekä tuottamaan poikkeuksellisia tuloksia urallaan ja organisaatiossaan. Näkyviä tuloksia voivat olla esimerkiksi: tavoitteiden toteutuminen, pääset lähtemään joka päivä viideltä, työkuntosi paranee.
Coaching-tapaamiset lisäävät motivaatiota, suoritukset kehittyvät, työn ja elämän tarkoituksellisuus kirkastuu ja tuottavuus kasvaa. Valmennettava löytää uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia nykyisestä työtehtävästään käsin. Uudet tavat toimia ovat koko tiimin ja organisaation hyödynnettävissä.

Viisi vinkkiä parempaan yöuneen!

Hyvällä unella on suuri rooli ja valmennuksessa keskitytään sivuamaan myös sitä aihetta. Tässä sinulle jo viisi vinkkiä paremman yöunen eteen!
  1. Käy iltakävelyllä rauhallisesti, sulje oikea sierain ja hengittele vasemmalla sieraimella
  2. Tuuleta makkari hyvin
  3. Laskeudu mielessäsi iltaan ja näe itsesi jo aamulla virkeänä ja hyvin levänneenä
  4. Voit tehdä mielikuvaharjoitteen, jossa ikään kuin siirrät huolet ”hyllylle” tai ”koriin” sängyn viereen. Jos ne ovat aamulla vielä siellä ja mielessä, ovat ne tärkeitä. Muista että vain 50% ajatuksistamme on totta! Loput on tarua; ennakkokäsityksiä, uskomuksia, mielikuvitusta.
  5. Viimeiset 5 minuuttia ennen nukahtamista ovat tärkeimmät onnistuneen yön ja palautumisen takaamiseksi. Laita alitajunta töihin, mieti ”positiivista ongelmaa”
Nordic Progress Oy tarjoaa valmennuksia asiantuntijoille ja esimiehille. Seuraavat valmennukset alkavat syksyllä ja ne varataan nyt! Varmista rento kesä ja käynnistä proaktiivinen ajattelu saman tien suunnittelemalla syksy etukäteen.
Ota yhteyttä Leadership Coachiimme Kristiina Aaltoseen, hän kertoo mielellään lisää!
kristiina-aaltonen.png
Kristiina Aaltonen
Leadership Coach, Työnohjaaja
Puh. +358 50 381 8953

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: coaching, coach, business, personal trainer, valmennus, valmentaja, työelämä