Ajankohtaista

Kolulla on asiaa: Työnhakija - Jarruta ja mieti, millaisen työpaikan oikeasti haluat

Torstai 13.12.2018 - Marjut Kolu

Tyonhakija-millaisen-tyon-oikeasti-haluat-nordic-progress-kolulla-on-asiaa.jpg

Turvattomuuden tunne on asia, joka usein sysää työnhakijan hakemaan joka ikistä hakukoneen ilmoittamaa avointa työpaikkaa. Se on tietysti luonnollinen reaktio, jos työtä ei ole. Harvalla on kuitenkin työttömänäkään edessään sellainen taloudellinen tilanne, että ruoka loppuu jääkaapista ja kauppareissuun ei ole varaa. Työtä ei kannatakaan hakea vain hakemisen vuoksi tai siksi, että tuntee olonsa turvattomaksi.

Jos siis oma tilanteesi ei ole pakottava, kannattaa työnhaku nähdä mahdollisuutena. Nyt sinulla on aikaa miettiä, mikä sinua oikeasti kiinnostaa tai missä olet oikeasti hyvä. Voit myös kehittää osaamistasi ennen työnhakua tai sen ohessa. Vai olisiko nyt hyvä aika vaihtaa alaa kokonaan?

Malta siis painaa jarrua kaasun sijasta. Pysähdy hetkeksi ja mieti. Mitä sinä seuraavaksi haluat?

Tässä muutama vinkki siihen, miksi työnhakuakin kannattaa tehdä valikoivasti ja miten siihen kannattaa panostaa ennen hakemusten ampumista umpimähkään ilmoille.

Älä tuhlaa kummankaan aikaa

Rekrytointiprosessissa on aina vähintään kaksi osapuolta ja paniikinomainen työnhaku vie aikaa kaikilta. Yhä uusien hakemusten tekeminen on uuvuttavaa ja vie sinulta voimia (ethän tietenkään tee niitä copy-paste-menetelmällä, joten hakemuksen tekemiseen kuluu aikaa!).

Jos hakemasi työpaikka ei alun alkaenkaan ole sinusta kiinnostava tai sinulle muuten sopiva, tuhlaat sekä omaasi että samalla rekrytoijan aikaa. Rekrytoija kun katsoo hakemuksesi kuitenkin aina läpi. Mitä jos työnantajapuoli kiinnostuukin sinusta, kutsuu haastatteluun ja huomaa siinä vaiheessa, että eihän sinua oikeasti edes kiinnosta? Ja vielä pahempi - entä jos päädyt tekemään työtä, joka ei anna sinulle minkäänlaista tyydytystä?

Mitä sinä oikeasti haluat tehdä?

Jos tiedät mitä itse haluat, on uuden työpaikan etsiminen helpompaa. Satsaa vain siihen, mikä on oma intohimosi tai mitä osaat.

Voit esimerkiksi kirjoittaa itsellesi paperille ne asiat, joista olet kiinnostunut. Samalla selkiytät omia ajatuksiasi. Listaa vaikka ylös sinulle sopivat työnimikkeet ja kiinnostavat yritykset. Kun lähtökohdat ovat selvillä, on työnhaku helpompi kohdentaa juuri oikeanlaisiin paikkoihin.

Voit myös listata paperille ne asiat, joissa olet oikeasti hyvä. Mieti, mitkä ovat vahvuutesi, millainen työ sinua inspiroi ja mitkä työtehtävät ovat kiinnostavia. Mieti samalla, mikä sinua ei kiinnosta. Kannattaako hakea paikkaa, joissa moni näistä ei-toivotuista työtehtävistä on listattu?

Määrittele tavoitteet

Onko työn pakko olla jatkuva vai voisiko määräaikainen pätkä sopia sinulle, jos kaikki muu työpaikkailmoituksessa natsaa? Arvostatko enemmän joustavia työaikoja, etätyömahdollisuutta vai virka-aikoja? Onko sinulle tärkeää edetä urallasi vai arvostatko enemmän työn jatkuvuutta? Listaa ylös ne asiat, jotka ovat sinulle tärkeitä.

Kehitä itseäsi

Näe mahdollinen työttömyys myös mahdollisuutena. Nyt sinulla on aikaa kehittää itseäsi ja opiskella niitä asioita, joita olet aina halunnut. Monet ovatkin löytäneet itselleen aivan uuden urapolun tai motivaation nykyistä ammattiaan kohtaan hiomalla taitojaan työttömyyden aikana. Itsensä kehittäminen on aina askel parempaan suuntaan.

Lopuksi – kuuntele sydäntäsi ja usko itseesi! Jos säntäilet paniikissa sinne tänne, ei työnhausta tule mitään. Sinä itse tiedät parhaiten, mitä haluat ja osaat.

Marjut_Kolu_Nordic_Progress.png

Tekstin kirjoittaja Marjut Kolu toimii Nordic Progressilla johtavana konsulttina. Marjut on urallaan ehtinyt tekemään yli 300 rekrytointia ja on aina valmis auttamaan ihmisiä työnhaussa. Mikäli kaipaat esimerkiksi vinkkejä työnhakuun, ota rohkeasti yhteyttä Marjutiin!

MARJUT KOLU
Johtava konsultti 

Mobile: +358 40 720 2549
marjut.kolu@nordicprogress.fi

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: työnhaku, motivaatio, kutsumus, työnhakuvalmennus, työelämä, ura

Pieni LinkedIn-opas

Tiistai 13.6.2017 - Nordic Progress Oy

LinkedIn on suorahakukonsultille tärkeä työkalu, jota suomalaiset kuitenkin vielä pelkäävät – ja aivan suotta. Pienellä panostuksella sekä käyttämällä profiilia vähänkin aktiivisemmin voit saada jo paljon aikaan erottautumisen sekä mahdollisten työtarjousten kannalta. Johtava konsulttimme Marjut Kolu työskentelee LinkedInin kanssa päivittäin, on sen intohimoinen käyttäjä ja puolestapuhuja. Marjut pitää myös LinkedIn-koulutuksia hyvän profiilin rakentamisen tueksi ja on saavuttanut vastikään henkilökohtaisen merkkipaalun: 5 000 kontaktia.

Tässä kirjoituksessa avaamme Marjutin vinkit siihen, miten saat mahdollisimman paljon irti LinkedIn-profiilistasi, kun haluat vangita headhunterin huomion! 

5000-linkedin.jpg

linkedin-profiili.png

Kuva

Marjutin suositus LinkedIn-profiilin kasvokuvaksi on virallinen kuva. Sellainen, jossa olet asiallinen ja sinulla on siistit vaatteet. Jätä kuvasta pois harrastukset, lemmikkieläimet, pullot ja juomalasit tai muut vastaavat. Taustakuvassa voi sitten halutessaan tuoda harrastuksia esiin. Siinä tärkeintä on, että se kuvastaa työtäsi tai persoonaasi.

Itsensä kohdistaminen toimialaan

marjut-kolu-li-profiili.png

Suppeassa näkymässä henkilön profiilista näkee vain nimen, kuvan sekä kuvauksen henkilön toimialasta tai vaihtoehtoisesti tehtävänimikkeen ja työpaikan, riippuen siitä mitä henkilö on profiiliinsa kirjoittanut. Tämä kuvaus näkyy omassa profiilissa heti kuvan alla ja on vapaasti muokattavissa (ks. kuva yllä). Tekstillä, joka tässä näkyy, voi olla vaikutusta siihen klikataanko profiilia auki vai ei. Kuvaukseen toimialasta / työnkuvasta tulisi siis mahtua lyhyeen tilaan mahdollisimman tarkkaa tietoa!
 

Sijainti

Millä alueella asut tai teet töitä. Tämä on tärkeää siksi, että konsultti osaisi kohdentaa työpaikkatarjoukset mahdollisimman potentiaaliselle henkilölle. Näin myös vältät saamasta turhia puheluita tai sähköposteja, mikäli et sellaisia toivo. Jos etsit työpaikkaa ulkopaikkakunnalta tai olet valmis liikkumaan mahdollisuuksien mukaan, ilmoita toki asia näin, jolloin sinuun taas voidaan olla yhteydessä, vaikka tarjottava paikka olisikin eri alueella.
 

Verkosto

LinkedIn-kutsun lähettämistä tai vastaanottamista henkilöltä, jota ei olla tavattu kasvotusten, pelätään aivan turhaan liikaa. LinkedInissä verkostoituminen on erilaista kuin esimerkiksi Facebookissa, eikä ole olemassa sääntöjä kontaktikutsun lähettämiselle. Kun headhunter esimerkiksi etsii henkilöitä tietyltä toimialalta, yhtä profiilia tarkastellessaan hän näkee oikeassa reunassa lisäksi muita henkilöitä, joiden profiileja on aikaisempi, samassa profiilissa vieraillut kävijä, käynyt myös katsomassa. Mitä laajempi verkosto, sitä useampi mahdollisuus näkyä itse muille ja sitä useammin myös profiiliasi mahdollisesti katsotaan. Tässä kohdassa oman toimialan / työnkuvan selkeä ilmoittaminen on hyödyksi. Se kun näkyy suppeassa näkymässä ja voi olla ratkaiseva tekijä sille, klikkaako headhunteri profiiliisi.
 
Verkostollasi on merkitystä myös silloin, kun etsit aktiivisesti avoimia työpaikkoja. Mitä laajempi verkosto, sitä paremmin näet kontaktiesi kautta myös sellaisia avoimia työpaikkoja, joita et välttämättä tulisi yritysten sivuilta tai muualta huomanneeksi.
 

Tehtävien avaaminen

Kun ilmoitat työhistoriasi, avaa myös mitä olet kulloisessakin toimenkuvassa tehnyt. Tässä ei voi olla liian monisanainen! Mieluummin liikaa informaatiota kuin liian vähän, siitä voi jäädä jopa potentiaalinen yhteydenotto kiinni. Esimerkiksi Life Sciencen toimialalla, kohdennettujen hakujen lisäännyttyä, on tärkeää tietää mihin terapia-alueeseen henkilö on suuntautunut. Esimerkiksi tieto eri syöpätyyppien lääkkeiden myyntikokemuksesta auttaa headhunterin taas askeleen lähemmäksi sinua.

Saavutukset esiin!

Liian usein jätämme kertomatta saavutuksistamme, vaikka niistä olisi syytäkin olla ylpeä. Jos olet joskus ollut vuoden myyjä, saanut kunniaa parhaasta lanseerauksesta tai mitä vaan muuta, mistä olet saanut jonkinlaista tunnustusta, kerro se LinkedInissä. Unohda suomalainen vaatimattomuus ja taputa itseäsi rohkeasti selkään! Olet itse se henkilö, joka parhaiten tietää kuinka paljon teit töitä asian eteen ja kuinka paljon ansaitset tunnustusta, sekä ainoa, joka voi sen tuoda esiin. Saavutukset ovat niitä asioita, jotka headhunter haluaa tietää.
 

Toisto

Toiston merkitystä LinkedIn-profiilin teksteissä ei voi kyllin korostaa. Samalla tavalla kuin hakukoneoptimointi parantaa verkkosivujen mahdollisuutta nousta hakukoneissa esiin, myös LinkedInissä profiilien, joiden sisältöön osuu parhaiten hakusanoja, mahdollisuus nousta LinkedIn-hauissa esiin kasvaa.

Kieli

Mahdollisimman informatiivisen profiilin saadakseen LinkedIniin on kirjoitettava tekstit, työpaikat, oppilaitokset ja nimikkeet englanniksi. Headhunter saattaa olla kansainvälinen ja katsella profiilia ulkomailta, jolloin heille eivät meidän kauppa- tai sairaanhoito-oppilaitoksemme nimet kerro oikein mitään. Mikäli englantisi on hataraa, voit luetuttaa tekstisi englantia osaavalla ennen julkaisemista. Voit myös tehdä tekstit sekä suomeksi että englanniksi ja asettaa ne peräkkäin. Suosituksena on, että se englanninkielinen versio olisi olemassa, vaikka sitten suomenkielisen perässä.

Suositukset

Pyydä rohkeasti suosituksia työelämäsi aikana tapaamiltasi kollegoilta, esimiehiltä tai asiakkailta. Kun referenssin antaja on omalla kuvallaan ja nimellään valmis kertomaan sinusta, se antaa painoarvoa sanomalle!

Yhteys

Laita profiiliisi toimiva puhelinnumero. Jos olet käyttänyt useita numeroita, tarkista, mikä numero Fonecta Finderistä löytyy. Muuten saattaa käydä niin, että headhunter joutuu soittamaan sinulle työpaikkasi vaihteen kautta - jos soittaa. Headhunter ei lähde soittamaan useammalle samannimiselle henkilölle ja selvittämään kuka on oikea. Muista ilmoittaa myös toimiva sähköpostiosoite.

Huom!

Huomaa, että joku voi lähettää viestin myös LinkedInin kautta. On turha lähestyä headhunteria vuoden kuluttua: ”Vieläkö se vuosi sitten lähettämäsi työpaikkatarjous on voimassa vai oletko jo löytänyt siihen ihmisen? Sorry, kun minä en muista lukea noita viestejä. Olisin ollut kiinnostunut siitä paikasta.”

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: LinkedIn, opas, profiili, headhunter, LinkedIn-profiili, sosiaalinen media, työnhaku, suorahaku, näkyvyys

Onnistunut työhakemus: Mitä rekrytoija siitä etsii?

Torstai 18.5.2017 - Nordic Progress Oy

Näin taantuman jäädessä taaksepäin ja nousukauden kynnyksellä moni miettii uransa uutta suuntaa ja uusia mahdollisuuksia. Rohkeus vaihtaa työpaikkaa on lisääntynyt merkittävästi kevään aikana. Jos edellisestä työpaikanhankinnasta on kulunut tovi, tulee kenties miettineeksi, minkälainen on hyvä ja erottuva hakemus. Tässä muutama vinkkiviitonen, mihin kannattaa kiinnittää huomiota hakemusta ja CV:tä päivittäessä.
candidate-writing-application-resumee-cropped-2.png

Selkeys

Kun konsultilla tai rekrytoivalla esimiehellä on kymmeniä ja taas kymmeniä hakemuksia käsiteltävänä, erottuvat selkeät ja hyvin luettavat hakemukset muista. On tapauksia, joissa erottautumistekijänä on tekstin eri osioiden sijoitusjärjestys, esimerkiksi seuraavasti: aivan CV:n alkuun on sijoitettu jo aikaan saadut asiat, tämän jälkeen teksti siitä, mitä henkilö tekisi haettavassa tehtävässä ja vasta sen jälkeen on sijoitettu tekstit koulutuksesta ja työkokemuksesta.
CV:n ulkoasulla on merkitystä. Satsaa myös hyvään ja edustavaan kuvaan. Netistä löytyy nykyään jo monia hyviä malleja CV:n tekemisen tueksi.

Osaaminen

Osaaminen tulee näkyä selkeästi ja ymmärrettävästi. Se on jokaisen myyntikirje itsestään. Kannattaa olla rohkea ja selkeä siitä, miksi haet juuri tätä tehtävää. Ja ennen kaikkea siitä, mitä sinulla on annettavana tähän tehtävään. Nykypäivänä arvostetaan monialaisia kokemuksia, joten tuo nekin näkyviin.

Seuraa ohjeita

Jos ohjeissa pyydetään täyttämään hakulomake ja CV, tee nämä ohjeiden mukaisesti. Kerro selvästi työkokemuksesi ja mitä olet saanut aikaan. Parhaimman käsityksen annat, kun pystyt kertomaan aikaansaannoksesi jollakin lailla mitattavasti; myynti kasvoi x %, liikevaihto lisääntyi x %, asiakastyytyväisyys kasvoi x % yms. Vastaa kysymyksiin, älä jaarittele turhaan.

Hyvä tyyppi

Usein haetaan ”hyvää tyyppiä meidän huipputiimiin”.  No miten erottautua hyväksi tyypiksi? Hakemuksen tarkoitus on pääasiallisesti kertoa osaamisestasi, mutta merkityksen persoonasta antavat hakemuksen ja CV:n ulkoasu sekä harrastukset. Valokuvallakin on merkityksensä. Tarkoitus on hakemusvaiheessa kertoa osaaminen ja päästä haastatteluun, jossa persoona tulee paremmin näkyville. Samoin persoona tulee ilmi työpersoonallisuus-, kyky- ja motivaatiotestien avulla. Ole aito asiallinen itsesi.
 

Mikä konsulttia kiinnostaa?

 
Paljastamme tässä konsultille tärkeän kriteeristön. On olemassa kolme tärkeää seikkaa, jotka toimeksiantaja/rekrytoija yleensä hakee ehdokkaasta. Nämä ovat:
  • Onko hakijalla työssä tarvittavat kyvyt, asiantuntijuus sekä kokemus
  • Onko hänellä innokkuutta ja kiinnostusta työtä ja yritystä kohtaan
  • Sopiiko hän tiimiin, kulttuuriin sekä yritykseen
 
Toivotamme rohkeutta työnhakuun ja menestyksekästä kevättä!
Nordic Progressin konsultit

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: työhakemus, työnhaku, cv, ansioluettelo