Ajankohtaista

16.01.2018

Tiistai 16.1.2018 - Nordic Progress Oy

Mitä eroa on suorahaulla ja ilmoitushaulla?

business_suit_man_walking_down_stairs_nordic_progress.jpg

 

Asiantuntijoiden ja toimihenkilöiden rekrytoinneissa yleistynyt hakumenetelmä, suorahaku, toimii prosessina eri tavalla perinteiseen ilmoitushakuun nähden. Mutta mikä näitä menetelmiä tarkalleen ottaen yhdistää ja mikä erottaa? Jotta prosessit olisi helpompi ymmärtää omina erillisinä kokonaisuuksinaan, kokosimme tähän julkaisuun näiden kahden menetelmän eroavaisuuksia. Samalla selkeytyy, mitä kumpaankin prosessiin sisältyy tai ei sisälly.

 

Julkinen vs. hiljainen haku

Näkyvin ero menetelmien välillä on luonnollisesti ilmoitus, joka julkaistaan vain ilmoitushakuprosessissa. Suorahaussa ilmoitusta ei tehdä, vaan potentiaaliset ehdokkaat etsitään hiljaisesti ja yhteydenotot tapahtuvat henkilökohtaisesti suoraan konsultin ja ehdokkaan välillä.

Ilmoitushaku ei kuitenkaan välttämättä aina tuota riittävästi profiilin mukaisia ehdokkaita. Suorahaun avulla rekrytoivalla taholla on mahdollisuus tavata niin monta profiilin mukaista ehdokasta kuin haluaa. Ehdokkaat on myös mahdollista evaluoida järjestelmällisemmin suorahaun avulla, jolloin lopullisessa valinnassa on vähemmän virhemahdollisuuksia. Suorahakuun kuuluu lisäksi takuu.

Julkinen ilmoitushaku tuo yritykselle näkyvyyttä ja sen avulla on myös mahdollista omalta osaltaan muokata positiivista työnantajamielikuvaa. Nordic Progressin rekrytointipalveluihin on mahdollista saada räätälöityjä ratkaisuja niin, että yhteen hakuun voidaan yhdistää molempia menetelmiä. Rekrytointiprosessimme ovatkin aina enemmän tai vähemmän räätälöityjä, jotta vastaisimme parhaiten asiakkaidemme tarpeisiin.

 

Hakumenetelmien prosessit yhdellä silmäyksellä

Taulukosta näet yhdellä vilkaisulla kummankin menetelmän prosessin vaiheet. Prosessit eroavat toisistaan muutamalla yksityiskohdalla sekä aikataulullisesti. Tavallisesti ilmoitushakuprosessi kestää keskimäärin noin 4-5 viikkoa ja suorahakuprosessi noin 6-8 viikkoa.

Ilmo-vs-suora-prosessikuvio-nordic-progress.jpg

Tarkempaa tietoa suorahakuprosessista löydät suorahaun prosessikaaviostamme. Mikäli tarvitset apua rekrytointiin, ota yhteyttä niin löydämme tarpeisiinne parhaan ratkaisun.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: suorahaku, ilmoitushaku, rekrytointi, prosessi, asiantuntija, toimihenkilö, johtaja

Suorahakukonsultti tavoittaa parhaat osaajat - myös kansainvälisesti

Tiistai 22.8.2017 - Nordic Progress Oy

suorahakukonsultti-tavoittaa-kansainvalisesti-nordic-progress.jpeg

Milloin käyttää suorahakukonsulttia?

 

Ryhtyisitkö korjaamaan autosi moottoria itse? Entä paikkaisitko reiän hampaassasi? Rekrytointi ei ole rakettitiedettä, mutta asiantuntija tekee tässäkin prosessissa onnistumisesta helppoa. Kun tekijänä on kokenut ja verkostoitunut alan ammattilainen, voit luottaa työn tulevan tehdyksi ammattitaidolla.

 

Suurin haaste rekrytoinnissa on todellisten ja potentiaalisten kandidaattien kiinnostuksen herättäminen. Harvoin halutuimmat ja eniten arvoa organisaatiolleen tuottavat osaajat ilmaisevat itse kiinnostustaan uusia tehtäviä kohtaan. Suorahakukonsultti (tai headhunter) lähestyy parhaita tekijöitä suoraan, jolloin tarvittavien osaajien etsiminen ei tapahdu hakuammuntana. Prosessi on kuitenkin suhteessa vaativa ja eroaa tavallisesta rekrytoinnista. On tärkeää hallita kandidaattien ensikontaktointi ja tapaamiset, jotta saadaan varmistettua parhaan osaajan löytyminen – ja selviydytään hakuprosessista voittajana.

 

Suorahaku on paras ratkaisu silloin, kun tarvitaan juuri tietynlaista osaamista ja kokemusta tietynlaiseen tehtävään. Yleisimmin suorahakua käytetään esimerkiksi silloin, kun tehtävään soveltuvien henkilöiden määrä on rajattu, hakua halutaan kohdentaa tarkemmin jonkin tietyn ryhmän ympärille tai yksinkertaisesti vain halutaan tavoittaa parhaat osaajat jostakin tietystä kohderyhmästä. Esimerkiksi nuorten huipputekijöiden rekrytointiin suorahaku on jatkuvasti yleistyvä työkalu.

 

Parempi mahdollisuus onnistuneeseen rekrytointiin

 

Suorahaun avulla löydetään todelliset huiput ja tavoitetaan myös niin sanotut passiiviset kandinaatit. Julkinen hakeminen ei ole läheskään aina oikea tapa etsiä osaajaa tiettyyn positioon. Sen sijaan on tehokkaampaa etsiä ja kontaktoida suoraan päteviä tekijöitä ilman erillistä työpaikkailmoittelua.

 

Suorahakukonsultti auttaa varmistamaan, että vaativaankin toimeen on mahdollista löytää ja saada ehdottomasti paras osaaja, sillä suoran kontaktoimisen kautta osaajalle tarjolla oleva mahdollisuus ei mene ohi. Mikäli siis parhaat osaajat ovat ns. passiivisia kandinaatteja, jotka eivät noteeraisi julkista työpaikkailmoitusta, suorahaun keinoin heidän mielenkiintonsa ja huomionsa saadaan herätettyä tehokkaammin.

 

Meillä Nordic Progressilla valitsemasi seniorikonsultti hoitaa toimeksiantosi henkilökohtaisesti alusta loppuun, joten voit olla aina varma osaamisen tasosta ja luottamuksellisuudesta. Konsulteillamme on vuosien kokemus suorahausta sekä laajalti ymmärrystä ja käytännön kokemusta erilaisista toimialoista.

 

Laajan toimialaymmärryksen ja käytännön kokemuksen ansiosta pystymme kohdistamaan ja löytämään huippuosaajat käytännössä alalle kuin alalle, haettiinpa sitten johtajia, asiantuntijoita tai henkilöstöä. Kun käytät suorahakukonsulttia apunasi, sinä saat pöydällesi valmiin, varmasti profiilin mukaisen listan osaajista ja pääset suoraan haastattelemaan.

 

Nordic Progress on osa INRALSin (International Network of Recruitment Agencies in Life Sciences) kansainvälistä verkostoa. Verkosto koostuu omistajajohteisista asiantuntijatoimistoista biotieteiden alalta. Kaikki INRALSin jäsenet on valittu huolella ja heistä jokainen jakaa samat piirteet ja arvot. Jäseninä pystymme tarjoamaan juuri sinulle räätälöityjä ratkaisuja globaalissa mittakaavassa, kun työmarkkinat ovat yhä kansanvälisempiä eivätkä lahjakkuudet enää ole sidottuina alueisiin.

Työntekijän tehtävässä menestymisen ennustaminen

 

Miten on mahdollista selvittää, kuka kandidaateista menestyisi tehtävässä parhaiten? Tutkimustulokset osoittavat, että CV, työhistoria, referenssit ja koulutodistukset yksittäin käytettynä ennustavat työssä menestymistä vielä vasta heikosti. Kun prosessissa käytetään yhdistelmää eri menetelmistä ja menetelmien tukena on lisäksi psykometrisiä menetelmiä, ennustettavuus paranee ja virheiden mahdollisuus vähenee.

 

Tästä syystä tarjoamme asiakkaidemme käyttöön henkilöstön rekrytoinnin ja kehittämisen tueksi myös laajan valikoiman kyky- ja persoonallisuustestejä sekä muita psykometrisiä menetelmiä. Käyttämämme menetelmät antavat syvällisen ymmärryksen ihmisten tärkeimmistä kyvyistä, käyttäytymisestä ja potentiaalista. Sataprosenttista ennustetta on käytännössä mahdotonta antaa, mutta menetelmien yhdistelmien avulla on mahdollista tehdä parempia ennusteita sekä kehittämis-, urasuunnittelu- sekä rekrytointipäätöksiä. Kuvassa on havainnollistettu ennustettavuuden paraneminen suhteessa käytettyihin menetelmiin asteikon 0-1 avulla (1 vastaisi 100 %:n ennustettavuutta, joka on käytännössä mahdoton tehdä, mutta arviointimenetelmien yhdistely auttaa pääsemään mahdollisimman lähelle).

Henkiloarviointimenetelmat-validiteetti-nordic-progress-suorahaku.png

Kuva: Henkilöarviointimenetelmät - Validiteetti. Lähde: Journal of Occupational and Organisational Psychology (2001), 74, 441 – 472. Robertson, I.T & Smith, M.

 

Mikäli rekrytointi on yrityksessänne ajankohtaista ja suorahaku voisi olla ratkaisu tarpeeseenne, ota yhteyttä konsultteihimme niin pääset juttelemaan aiheesta lisää suoraan suorahakukonsultin kanssa! Vaihtoehtoisesti voit jättää yhteystietosi, niin me olemme sinuun yhteydessä.

 

Nordic Progress Oy

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: suorahakukonsultti, headhunter, suorahaku, rekrytointi, suorahakukonsultti tavoittaa

Pieni LinkedIn-opas

Tiistai 13.6.2017 - Nordic Progress Oy

LinkedIn on suorahakukonsultille tärkeä työkalu, jota suomalaiset kuitenkin vielä pelkäävät – ja aivan suotta. Pienellä panostuksella sekä käyttämällä profiilia vähänkin aktiivisemmin voit saada jo paljon aikaan erottautumisen sekä mahdollisten työtarjousten kannalta. Johtava konsulttimme Marjut Kolu työskentelee LinkedInin kanssa päivittäin, on sen intohimoinen käyttäjä ja puolestapuhuja. Marjut pitää myös LinkedIn-koulutuksia hyvän profiilin rakentamisen tueksi ja on saavuttanut vastikään henkilökohtaisen merkkipaalun: 5 000 kontaktia.

Tässä kirjoituksessa avaamme Marjutin vinkit siihen, miten saat mahdollisimman paljon irti LinkedIn-profiilistasi, kun haluat vangita headhunterin huomion! 

5000-linkedin.jpg

linkedin-profiili.png

Kuva

Marjutin suositus LinkedIn-profiilin kasvokuvaksi on virallinen kuva. Sellainen, jossa olet asiallinen ja sinulla on siistit vaatteet. Jätä kuvasta pois harrastukset, lemmikkieläimet, pullot ja juomalasit tai muut vastaavat. Taustakuvassa voi sitten halutessaan tuoda harrastuksia esiin. Siinä tärkeintä on, että se kuvastaa työtäsi tai persoonaasi.

Itsensä kohdistaminen toimialaan

marjut-kolu-li-profiili.png

Suppeassa näkymässä henkilön profiilista näkee vain nimen, kuvan sekä kuvauksen henkilön toimialasta tai vaihtoehtoisesti tehtävänimikkeen ja työpaikan, riippuen siitä mitä henkilö on profiiliinsa kirjoittanut. Tämä kuvaus näkyy omassa profiilissa heti kuvan alla ja on vapaasti muokattavissa (ks. kuva yllä). Tekstillä, joka tässä näkyy, voi olla vaikutusta siihen klikataanko profiilia auki vai ei. Kuvaukseen toimialasta / työnkuvasta tulisi siis mahtua lyhyeen tilaan mahdollisimman tarkkaa tietoa!
 

Sijainti

Millä alueella asut tai teet töitä. Tämä on tärkeää siksi, että konsultti osaisi kohdentaa työpaikkatarjoukset mahdollisimman potentiaaliselle henkilölle. Näin myös vältät saamasta turhia puheluita tai sähköposteja, mikäli et sellaisia toivo. Jos etsit työpaikkaa ulkopaikkakunnalta tai olet valmis liikkumaan mahdollisuuksien mukaan, ilmoita toki asia näin, jolloin sinuun taas voidaan olla yhteydessä, vaikka tarjottava paikka olisikin eri alueella.
 

Verkosto

LinkedIn-kutsun lähettämistä tai vastaanottamista henkilöltä, jota ei olla tavattu kasvotusten, pelätään aivan turhaan liikaa. LinkedInissä verkostoituminen on erilaista kuin esimerkiksi Facebookissa, eikä ole olemassa sääntöjä kontaktikutsun lähettämiselle. Kun headhunter esimerkiksi etsii henkilöitä tietyltä toimialalta, yhtä profiilia tarkastellessaan hän näkee oikeassa reunassa lisäksi muita henkilöitä, joiden profiileja on aikaisempi, samassa profiilissa vieraillut kävijä, käynyt myös katsomassa. Mitä laajempi verkosto, sitä useampi mahdollisuus näkyä itse muille ja sitä useammin myös profiiliasi mahdollisesti katsotaan. Tässä kohdassa oman toimialan / työnkuvan selkeä ilmoittaminen on hyödyksi. Se kun näkyy suppeassa näkymässä ja voi olla ratkaiseva tekijä sille, klikkaako headhunteri profiiliisi.
 
Verkostollasi on merkitystä myös silloin, kun etsit aktiivisesti avoimia työpaikkoja. Mitä laajempi verkosto, sitä paremmin näet kontaktiesi kautta myös sellaisia avoimia työpaikkoja, joita et välttämättä tulisi yritysten sivuilta tai muualta huomanneeksi.
 

Tehtävien avaaminen

Kun ilmoitat työhistoriasi, avaa myös mitä olet kulloisessakin toimenkuvassa tehnyt. Tässä ei voi olla liian monisanainen! Mieluummin liikaa informaatiota kuin liian vähän, siitä voi jäädä jopa potentiaalinen yhteydenotto kiinni. Esimerkiksi Life Sciencen toimialalla, kohdennettujen hakujen lisäännyttyä, on tärkeää tietää mihin terapia-alueeseen henkilö on suuntautunut. Esimerkiksi tieto eri syöpätyyppien lääkkeiden myyntikokemuksesta auttaa headhunterin taas askeleen lähemmäksi sinua.

Saavutukset esiin!

Liian usein jätämme kertomatta saavutuksistamme, vaikka niistä olisi syytäkin olla ylpeä. Jos olet joskus ollut vuoden myyjä, saanut kunniaa parhaasta lanseerauksesta tai mitä vaan muuta, mistä olet saanut jonkinlaista tunnustusta, kerro se LinkedInissä. Unohda suomalainen vaatimattomuus ja taputa itseäsi rohkeasti selkään! Olet itse se henkilö, joka parhaiten tietää kuinka paljon teit töitä asian eteen ja kuinka paljon ansaitset tunnustusta, sekä ainoa, joka voi sen tuoda esiin. Saavutukset ovat niitä asioita, jotka headhunter haluaa tietää.
 

Toisto

Toiston merkitystä LinkedIn-profiilin teksteissä ei voi kyllin korostaa. Samalla tavalla kuin hakukoneoptimointi parantaa verkkosivujen mahdollisuutta nousta hakukoneissa esiin, myös LinkedInissä profiilien, joiden sisältöön osuu parhaiten hakusanoja, mahdollisuus nousta LinkedIn-hauissa esiin kasvaa.

Kieli

Mahdollisimman informatiivisen profiilin saadakseen LinkedIniin on kirjoitettava tekstit, työpaikat, oppilaitokset ja nimikkeet englanniksi. Headhunter saattaa olla kansainvälinen ja katsella profiilia ulkomailta, jolloin heille eivät meidän kauppa- tai sairaanhoito-oppilaitoksemme nimet kerro oikein mitään. Mikäli englantisi on hataraa, voit luetuttaa tekstisi englantia osaavalla ennen julkaisemista. Voit myös tehdä tekstit sekä suomeksi että englanniksi ja asettaa ne peräkkäin. Suosituksena on, että se englanninkielinen versio olisi olemassa, vaikka sitten suomenkielisen perässä.

Suositukset

Pyydä rohkeasti suosituksia työelämäsi aikana tapaamiltasi kollegoilta, esimiehiltä tai asiakkailta. Kun referenssin antaja on omalla kuvallaan ja nimellään valmis kertomaan sinusta, se antaa painoarvoa sanomalle!

Yhteys

Laita profiiliisi toimiva puhelinnumero. Jos olet käyttänyt useita numeroita, tarkista, mikä numero Fonecta Finderistä löytyy. Muuten saattaa käydä niin, että headhunter joutuu soittamaan sinulle työpaikkasi vaihteen kautta - jos soittaa. Headhunter ei lähde soittamaan useammalle samannimiselle henkilölle ja selvittämään kuka on oikea. Muista ilmoittaa myös toimiva sähköpostiosoite.

Huom!

Huomaa, että joku voi lähettää viestin myös LinkedInin kautta. On turha lähestyä headhunteria vuoden kuluttua: ”Vieläkö se vuosi sitten lähettämäsi työpaikkatarjous on voimassa vai oletko jo löytänyt siihen ihmisen? Sorry, kun minä en muista lukea noita viestejä. Olisin ollut kiinnostunut siitä paikasta.”

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: LinkedIn, opas, profiili, headhunter, LinkedIn-profiili, sosiaalinen media, työnhaku, suorahaku, näkyvyys

Rekrytointi: Miten tavoitat parhaat osaajat

Tiistai 21.3.2017 - Nordic Progress Oy

phonecall-business.jpgRekrytointi on viestintää molempiin suuntiin

Joskus kun hyvistä osaajista on huutava pula, rekrytointiasiantuntijan apu on tarpeen. Toimialan tuntevat rekrytointikonsultit, laajat verkostot sekä suorahaku kandidaatteja etsittäessä ovat apuna parhaiden osaajien tavoittamisessa. Rekrytointi on aina vaikuttamista. Jokainen henkilövalinta kertoo myös miten rakennat joukkuetta ja mitä arvostat. Ulkopuolinen hakija muodostaa mielikuvaa siitä, mitä organisaatio kertoo itsestään ja miten keskustelut päättäjien – ja rekrytointikonsultin – kanssa sujuvat. Ne ovat tärkeitä hetkiä sekä valitulle että niille, jotka eivät tulleet valituksi. Jonakin päivänä he voivat olla asiakkaitasi.

Osaavana rekrytointiyrityksenä Nordic Progress vastaa siitä, että henkilövalinnan jokainen vaihe hoidetaan älykkäästi ja arvostavasti, ja toimeksiantajistamme jää aina hyvä vaikutelma. Se on meille tärkeää. Kaikki konsulttimme ovat tehneet pitkän johtajauran ja hankkineet kannuksia eri toimialoilla.

Suorahaun avulla pääset valitsemaan hyvien joukosta

Headhunting eli suorahaku on Nordic Progressin ominta alaa. Suorahaun avulla hakijajoukosta tulee paljon monipuolisempi kuin pelkällä verkko- tai lehti-ilmoituksella. Jopa 77 % osaajista jää tavoittamatta perinteisillä työpaikkailmoituksilla*.

Suorahaussa kartoitamme sopivia kandidaatteja eri verkostoista, keskustelemme heidän kanssaan ja selvitämme soveltuvuutta luotettavien testien avulla. Räätälöimme suorahaun aina asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Olemme mukana haastatteluissa ja hoidamme tarvittavat testaukset. Nordic Progressilla asiakkaan valitsema seniorikonsultti hoitaa toimeksiannon henkilökohtaisesti alusta loppuun, jolloin osaamisen taso ja luottamuksellisuus pysyvät korkealla. Seuraamme yhteistyötä myös nimityksen jälkeen, jotta kummankin osapuolen odotukset toteutuvat.

Tukea kaikissa rekrytoinnin tarpeissa alusta loppuun

Rekrytointipalveluiden lisäksi Nordic Progress toteuttaa mm. henkilöstöarviointeja, organisaation liiketoiminnan kehittämistä, outplacementia, johdon konsultointia, coachingia sekä erilaisia tutkimuksia. Lue lisää täältä! 

*Lähde: Duunitori: Kansallinen Rekrytointitutkimus ™ (2016)

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: rekrytointi, headhunting, suorahaku, konsultti