Ajankohtaista

Viisi vinkkiä kiireen taltuttamiseen

Share |

Torstai 24.1.2019 - Nordic Progress


viisi-vinkkia-kiireen-taltuttamiseen-nordic-progress-min.jpg

Kiire on meille useimmille tuttu käsite. Työpaineet, sosiaalinen media ja 24/7-viestintävalmius sekä perheen ja harrastusten ristipaineet aiheuttavat yhä useammalla meistä kiireen tuntua.
Miten kiirettä sitten voisi vähentää? Kokosimme viisi vinkkiä alituisen hopun taltuttamiseen.

1. Muuta ajattelumalliasi
Kiireen valitset aika usein juuri sinä itse. Kiire saa monet meistä tuntemaan itsemme tärkeiksi ja tarpeellisiksi. Töissäkin pitää koko ajan näyttää kiireiseltä ja aikaansaavalta. Ja kotona pitää hoitaa omat ja lasten harrastukset, pitää koti kunnossa sekä pitää yllä sosiaalista elämää. Kun siihen vielä lisätään päälle ne elämään kuuluvat yllättävätkin asiat, on hoppu aikamoinen.

Muuta siis ajattelumalliasi. Entäpä jos et lietsoisi itseäsi kiireen tunteeseen koko ajan. Listaa myös itsellesi ne ajattelumallit tai asenteet, jotka tuovat itsellesi lisää kiirettä. Viivytteletkö tahallasi vaikeiden asioiden hoitamista, etkö osaa sanoa ei vai tavoitteletko joka asiassa täydellisyyttä? Näitä asioita voit myös muuttaa itsessäsi.

2. Priorisoi kalenterisi

Onko kalenterisi aivan tukossa? Usein kalenteri täyttyy töistä, omista ja lasten harrastuksista ja erilaisista tapahtumista tai juhlista. Mieti kuitenkin, mikä tai mitkä asiat ovat sinulle todella tärkeitä. Voisitko kenties hoitaa osan asioista myöhemmin tai jättää kokonaan tekemättä?

Yritä siis järjestää kalenteriisi tilaa. Voit myös miettiä, ovatko kaikki kalenterimerkintäsi oikeasti sellaisia, jotka on pakko hoitaa. Pyhitä aikaa myös levolle, perheelle, parisuhteelle tai ihan vain itsellesi.

3. Keskustele työnantajasi kanssa, ulkoista tai delegoi

Työpaikan kiireet ovat meille kaikille tuttuja. Taloudelliset paineet tuntuvat työtehtävien ja -tuntien määrässä. Voisitko kuitenkin keskustella työnantajasi tai pomosi kanssa siitä, millainen työnkuvasi on ja mitä tehtäviä sinulle oikeasti kuuluu. Voisitko ehkä ulkoistaa joitain asioita ulkopuoliselle asiantuntijalle? Työkaverisillasi saattaisi puolestaan olla enemmän osaamista juuri tiettyyn asian. Voisitteko ehkä miettiä työtehtäviä uudestaan?

Muista myös, että töissäkin on sallittua joskus sanoa ei.

4. Mieti, koska olet tavoitettavissa

Sähköpostit, Skype-soitot, työpaikan ja harrastusten WhatsApp-ringit ja sosiaalinen media. Kuinka paljon käytät näihin aikaa työssäsi tai vapaa-ajallasi? Voisitko joskus olla viestintäkatveessa sen sijaan, että olet tavoitettavissa 24/7?

Varsinkin sosiaalisessa mediassa kuluu aikaa huomaamatta – töissä ja kotona. Kiinnitä siis huomiota omaan käyttäytymiseesi. Voit asentaa kännykkääsi vaikkapa sovelluksen, joka kertoo sinulle sen, paljonko aikaa kulutat puhelimellasi tai somessa. Saatat huomata, että kulutat puhelimellasi aikaa paljon enemmän kuin kuvittelitkaan.

5. Mikä on sinulle oikeasti tärkeää?

Ulkoiset paineet ja media lisäävät eräänlaista saavuttamisvimmaa. Pitäisi olla liikunnallinen ja syödä terveellisesti, omistaa sitä sun tätä, kokea ja elää. Aika äkkiä huomaat olevasi loputtomassa tyytymättömyyden tilassa, kun tavoittelet aina vain seuraavaa asiaa.

Mieti, mikä elämässäsi on sinulle oikeasti tärkeää. Tee vaikka lista omista tavoitteistasi. Ovatko kaikki tehtävät asiat sellaisia, jotka vievät sinua tavoitettasi kohti vai voisitko kenties karsia niistä osan? Jahtaatko kenties jonkun toisen unelmaa tai elämää?

Pysähdy siis hetkeksi ja mieti mitä juuri sinä haluat.
 

Mikäli haluat ajankäyttösi, tekemisesi ja ajattelusi tukevan paremmin tavoitteitasi, Nordic Progressin kokeneiden konsulttien vetämän coachingin avulla autamme sinua saavuttamaan tavoitteesi, sekä kohottamaan työhyvinvointiasi.

Avainsanat: coaching, valmennus, konsultointi, työelämä, hyvinvointi


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini