Ajankohtaista

31.8.2018

Share |

Perjantai 31.8.2018 - Kristiina Aaltonen


KONSULTIN KYNÄSTÄ: STRATEGIA TOTEUTUU VASTA KOKEMUKSESSA

 

Nordic-progress-blogi-strategia.jfif

Strategia on mielestäni polku nykytilasta visioon, eli miten sinne mennään. Muuttuneessa toimintaympäristössämme onnistuminen vaatii yhä useammin jokaisen itsenäistä ajattelua sekä vastuun ottamista ja vastuun täydellistä kantamista. Johtajan vinkkelistä se tarkoittaa luottamista ja vastuun antamista. Merkityksellistä on, että työntekijä todella kokee vastuun, että häneen luotetaan.

Teen työkseni coachingia, valmennuksia ja rekrytointia. Valitettavan usein strategia ei jalkaudu suorittajaportaalle. Eli mitähän nuo hienot sanat tarkoittavat mulle, kun mä tulen aamulla duuniin.

Strategiatyöskentelyssä haastavinta on kommunikointi, roolien epäselvyys ja että oletetaan liikaa. Parhaiten saadaan tilanne näkyviin piirtämällä yhteinen näkymä. Ensin pitää ymmärtää missä olemme nyt. Joku viisas professori sanoi, että puolet ongelmanratkaisusta menee pieleen, koska ei analysoida tarpeeksi, mikä on ongelma. Ei siis määritellä tarpeeksi mikä on ongelman nimi, vaan lähdetään liian nopeasti ratkaisemaan asiaa.

No niin, otetaan Bauhausin voimapaperia, johon piirretään yhteinen menneisyys; organisaation muutokset, asiakkuudet, pomot, firmojen ostot yms. Tutkitaan mitä me voisimme oppia menneisyydestä. Sitten piirretään viiva, jossa on nykypäivä. Kysymys; mitä hyvää tässä on nyt suhteessa menneisyyteen?
Sen jälkeen tehdään näkyväksi tulevaisuus; mitä me odotamme toimintaympäristöltämme, mitä asiakkuuksia, millä osaamisella, teknologialla yms. Paperi tulee täyteen kuvia ja kirjoitusta. Yleensä ryhmä innostuu piirtämään paljonkin. Yleensä numerotavoitteet tulevat ylhäältä pyytämättä. Ryhmän tulisi miettiä miten ne tehdään.

Vasta sen jälkeen aletaan kirjaamaan miten sinne päästään. Esim. konkreettiset toimenpiteet etsiä uusia asiakkaita, kehittää osaamista, tehdä yrityskauppa, tuotteistaa uusi tuote, lisätä työhyvinvointia, luottamusta yms. Kun yhteinen totuus ja tarina piirretään paperille, se on selkeä ja ymmärrettävissä oleva. Se näyttää myös, mitä tämä tarkoittaa kunkin omissa tavoitteissa.

Tunteet strategian toiminnallistamisessa

Tunteilla on strategian toiminnallistamisessa valtava merkitys. Järkeen vetoaminen antaa syyn ja suunnan, mutta vasta innostus tuo motivaatiota ja synnyttää oma-aloitteista toimintaa.

Sama, kun jos olet varannut matkan Riikaan puolisosi kanssa. Olette kartoittaneet missä ollaan nyt suhteessa aikaan (onko lomaa), rahaan (mikä on budjetti), sidosryhmiin (kuka hoitaa koiraa, tai asiakkaita poissa ollessasi). Sitten tehdään visio; kolme päivää Riiassa. Mutta vasta, kun olen Helsinki-Vantaan lentoasemalla jonottamassa lentokoneeseen, strategia toteutuu siinä kokemuksessa. Eli miten sinne Riikaan päästään. Tyypillisesti matkan strategian suunnittelu on jo hauskaa ja innostavaa.

Johtaminen on palveluammatti, jossa tärkeimpänä ominaisuutena on hyvä kommunikointi ja vuorovaikutus. Seuraan vierestä montaa hyvää johtajaa. He ovat kroonisesti kiinnostuneita ihmisten hyvinvoinnista ja työstä. He kysyvät jatkuvasti: ”Mitä kuuluu?”, ”Miten sä voit?”, ”Voinko olla avuksi?”, ”Onko sulla jotain esteitä?”. He ovat siis kanssamatkustajia. He ovat läsnä, siis oikeasti läsnä tilanteessa. He muuttavat rooliaan tilanteen mukaan, eli kun johtajuus pitää sitten ottaa, se otetaan. Hei ovat rehellisiä, toisinaan tiukkoja mutta oikeudenmukaisia. Eräs johtajatar pitää itsensä kanssa perjantai-iltapäivisin palaverin ja vastaa kolmeen kysymykseen; 1. Mitä erehdyksiä tein tällä viikolla? 2. Missä kohden olen menetellyt oikein ja missä kohden olisin voinut menetellä paremmin? 3. Mitä voin oppia kokemuksistani?

 
Strategia toteutuu myös asiakkaan kokemuksessa. Vasta kokemus ja aika näyttää, ollaanko kumppanisuhteessa vai pikasuhteessa vain käymässä. Tärkeintä olisi nyt olla asiakkaan iholla kysymässä ja kuulemassa asiakkaan nykyiset ja ennen kaikkea tulevat tarpeet ja näkemykset.

Kokemuksia ja elämyksiä järjestelemään, innostusta ja iloa työntekoon ja syksyyn.

Krisse

 

Kristiina_Aaltonen_Nordic_Progress.png

Tekstin kirjoittaja Kristiina Aaltonen toimii Nordic Progressilla mm. johtavana konsulttina, valmentajana, Leadership Coachina sekä työnohjaajana. Mikäli kaipaat vaikkapa buustausta työssä jaksamiseen, ota rohkeasti yhteyttä Krisseen!

KRISTIINA AALTONEN
johtava konsultti, valmentaja, 
Leadership Coach, työnohjaaja

Tel. +358 20 769 8887
Mobile: +358 50 381 8953

kristiina.aaltonen@nordicprogress.fi

 

Avainsanat: strategia, työelämä, yritys, johtajuus, uravalmennus, työ


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini